Az elkészített kávé általában közepesen testes, vibráló, de nem túlzó savassággal, életteli és kifinomult gyümölcsösséggel. Igazi klasszikus.
Kolumbia kávés szempontból ma mégis kettős képet mutat. Hosszú évtizedek óta működő, egységes ország-marketing egyedülálló a világban. Az amerikai és nyugat-európai piacot a (kitalált) kávétermelő, Juan Valdez alakjával nyerték meg. A kávéültetvényes mindennapjairól készült filmek, az őt ábrázoló reklámanyagok egy generáció számára jelentették a hiteles arcot az egyébként igencsak arctalan, nagyüzemi kávétermelés világában. A kampány mögött az 1927-ben alapított Kávétermelők Nemzeti Szövetsége (Federacion Nacional de Cafeteros, FNC, Fedcaf) áll.
A gazdák szövetsége szorosan együttműködik a kormánnyal, tevékenysége gyakran túlmutat a szokásos termelő-szövetkezetekén:
- Az egyes termelőktől begyűjti-átveszi a termést, és azért garantált árat fizet.
- A kávét közvetlenül exportálja, leginkább az európai piacokra (Németország meghatározó felvevőpiac volt az utóbbi évekig).
- A tagdíjakból és kereskedelmi tevékenységének hasznából tartalékot képez, hogy a minimum felvásárlási árat a gyengébb keresleti években is fenn tudja tartani.
- Folyamatos marketingtevékenységet folytat a kolumbiai kávé érdekében.
- Támogatja az iparág kutatás-fejlesztését, agronómusokat foglalkoztat.
- Szigorú minőségellenőrzési rendszert működtet – az átvett kávékat rendszerezi és osztályozza. A legmagasabb minőségi kategória a Supremo (nagyobb szemű, modernebb termelőktől), utána következik az Extra.
- A termelők családjai számára iskolákat tart fenn, orvosi ellátást nyújt, utakat épít.
Az FNC példaként szolgálhat minden kávétermelő ország számára, hogyan lehet egy ország kávés iparágát – mely a világ kávétermelésének 12%-át adja – hatékonnyá tenni.
Az utóbbi évtizedben viszont az igazán kiemelkedő termőterületek versenyében Kolumbia lemaradt.
A különleges kávéminőséget ("specialty coffee") kínáló üzletekben a vevők között csak az újonnan betérők fordultak a kolumbiai kávé felé, mert más "különlegességet" nemigen ismertek. Később azonban gyorsan kenyai, guatemalai vagy akár pápua új guineai kistermelők kávéira váltottak. Kolumbia egyedülálló teljesítménye és sikere – hogy óriási mennyiségben képes kiegyenlített és magas minőségű kávét exportálni, majd ezzel a meghatározó piacokon az átlagos kiskereskedelmi kávékínálat csúcspozícióját megszerezni – visszaütött. Az újonnan megjelenő kereslet a termelő, sőt dűlőszelektált kávék irányába mozdult. Az egyik termelő kávététele hiába tökéletes (az egyedi mikroklímához illeszkedően, gondos odafigyeléssel feldolgozott), a másik farmer kávéja pedig csak közepes-jó, mindkettő elveszik a begyűjtő-ponton a kávés jutazsákok végtelen sorában. A kávékat aztán összekeverik, és méret-minőség alapján újraosztják. A különleges minőségek így elvesznek a nagyon jó átlagban.
Az utóbbi években aztán, talán éppen az előző probléma meglátása miatt, megjelentek a kolumbiai kistermelők is – legfőképpen az amerikai – a különleges kávépiacon.
A legtöbb ilyen regionális, termelő- vagy akár dűlőszelektált kávé az ország délnyugati régiójából érkezik, Narino, Cauca körzetéből, és különösen Huila déli részéből. A nagyhírű Medellin, Armenia és Manziales területek még nem képviseltetik magukat ezen a piacon.
A megjelenő kávék általában hagyományos arabika változatok, mint a Typica vagy a Bourbon, nem az "osztályozott, de kevert" kávékban gyakran feltűnő, jó termőképességű, modernebb hibrid variációk, mint a Colombia és Colombiana.
Az ország a Cup of Excellence mozgalomban 2005 óta vesz részt.
Forrás : Kávéházak.hu