A 3 in 1 piaci pozíciója erősödött a hazai kávépiacon

Nyomtatás
A 3 in 1 piaci pozíciója erősödött a hazai kávépiacon

A kávé kiskereskedelmi forgalma értékben 5 százalékkal emelkedett 2008 augusztus-2009 júliusban, az előző hasonló időszakhoz képest, és ezzel meghaladja az évi 50 milliárd forintot. Mennyiségben az értékesítés stabilan mintegy 26 ezer tonna. Megelőzi többek között az ásványvizet, gyümölcslevet, étolajat és szeletes csokoládét.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória között a kávé a legnagyobb forgalmú tíz termék egyike.

A boltokban eladott mennyiség kétharmada (67 százalék) jutott a legnépszerűbb őrölt pörkölt kávéra a legutóbbi két évben.

Ugyanakkor a hazai kávépiacon az instant termékek dinamikusan fejlődtek az elmúlt időszakban. Főleg a 3 in 1 piaci pozíciója erősödött. Ez most már a második legkedveltebb kávé szegmens. Piaci részesedése 2008 augusztus-2009 júliusban 18 százalékra nőtt, az előző évi 17-ről.

Az utána következő instant cappuccino mutatója - szintén mennyiségben - csökkent (6 százalékról 5-re). Az instant valódi kávé részaránya pedig változatlan (4 százalék).

A négy legnépszerűbb kávéfajta átlagos fogyasztói ára 7-11 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra. Egy kilogramm őrölt pörkölt kávé mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára idén júliusban 1 704 forint, ami 7 százalékkal haladja meg a tavalyi hetedik hónapét.

Ugyanakkor az instant cappuccino 11 százalékkal drágult, kilogrammonként 1 839 forintra.

A kereskedelmi márkás kávék részaránya a mennyiségi eladásokból az idei első félév hónapjaiban 14 és 17 százalék között mozgott. Így némileg meghaladta az élelmiszer forgalmon belül a kereskedelmi márkák átlagosan 14 százalékos, átlagos első félévi mutatóját.

A beszerzési helyeket vizsgálva megállapítható: Korábban megállt a bolti forgalom koncentrációja, a legutóbbi évben viszont folytatódott. A kávé mennyiségi eladásaiból a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek, 2008 augusztus-2009 júliusban 65 százalékot vittek el. Négy százalékponttal többet, mint egy évvel korábban. Így a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb boltok piaci pozíciója gyengült.

A kávé szegmenseinek mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói átlagára a kiskereskedelemben, az elmúlt időszakban. Kilogramm/forint.



 

Forrás : Nielsen piackutató vállalat