KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Vapiano, Nord See, Starbucks - átrendeződő piacok

jön a presszókávé multi a starbucksPrémium kategóriás gyorséttermek jönnek Magyarországra: már megnyílt a menedzsereket friss salátával és helyben készült tésztával ellátó Vapiano, a közeljövőben nyit a tenger gyümölcseit áruló Nord See, és jön a presszókávé mellé új életérzést is kitaláló Starbucks.

Húsz éve a hamburgerre vágyó budapestiek órákat álltak sorba az ország első Mc Donald’s étterme előtt a Régiposta utcában. Azóta csak ennek a láncnak kilencvenöt egysége nyílt az országban. A gyorséttermek jöttek, láttak és győztek Magyarországon – de nem mindegyik. A 2000 körül nagy garral érkező francia–belga tulajdonú Quick hamar bedobta a törülközőt, eltűnt a kilencvenes években több helyen is felbukkanó, fánkot áruló Donkin Donuts, és összecsomagolt a fénykorában nálunk hét üzletet működtető Wendy’s is – héjában sült tejfölös krumpliját, csilijét és hagyományos hamburgereit sokan siratják. Szakértők szerint nem az áraikkal volt baj (kicsit drágábbak voltak hamburgereket áruló versenytársaiknál), hanem menedzselési hibák miatt ment tönkre az üzlet. Példájuk azonban elriasztotta azokat, akik 2002 után fontolgatták a magyar piacra való belépésüket.

Az egyik internetes újság nemrég megszavaztatta olvasóit, melyik étteremláncot látnák a legszívesebben Magyarországon. Meglepő módon a halakra és a tenger gyümölcseire specializálódott német lánc győzött – úgy látszik, mégiscsak halevő nép a magyar. Az egyik nagy plázában jó ideje táblák hirdetik, hogy hamarosan Nord See étterem nyílik, így nem kell sokat várni az Európában harmadik legnagyobb étteremláncra. A hírek szerint üzlethelyiségeket keres az amerikai kávézómulti is, amely a szavazáson a második helyen futott be. A Starbucks az olasz típusú presszókávé mellett új életmódot is meghonosított az Újvilágban, azt, hogy a gyorsétteremben nem kell feltétlenül gyorsan végezni, lehet lustulni, újságot, e-mailt olvasni, ne adj’ isten, laptopon dolgozni is. A két étteremlánc közös jellemzője, hogy a prémium kategóriába tartoznak, ételük, kávéjuk lényegesen drágább, mint a hamburgerekre szakosodott egységekben, és mindkettő nyitott már üzletet a szomszédos országokban, így Kelet-Európában is.
Tavaly sikerrel debütált nálunk a frissen készült pizza-, tészta- és salátamenüjéről ismert német Vapiano lánc is. A belvárosi Fashion Streeten megnyitott üzletében hétköznapokon hét-nyolcszáz, hét végén pedig ezernél is több vendéget fogad. Novemberben Debrecenben is nyit éttermet, várhatóan ez lesz a hálózat ötvenedik egysége a nagyvilágban. A négy magánszemély tulajdonában lévő multi egyik tulajdonosa harminc évig a McDonald’s franchise-igazgatója volt. Korábbi munkahelyéről magával hozta a gyorsaságot és a felszolgáló nélküli működési modellt, de ehhez új minőséget, a gyorséttermekre általában nem jellemző igényességet társított. A Vapianóban például mindent – a kávéscsészétől a piszoárig – olasz sztárdizájner, Matteo Thun tervezett, a vendégtérben fűszernövények teszik még barátságosabbá a hangulatot (ezekből bátran csipegethetünk az étel ízesítésére), a friss tésztát pedig az utcafronti kirakatban működő berendezés készíti.
Sári Pétertől, a magyarországi jogokat birtokló cég ügyvezető igazgatójától megtudtuk, hogy középtávon nyolc éttermet terveznek az országban, ezek mindegyike legalább egymillió euróba kerül. A célközönség mindenütt a menedzserréteg, vagyis azok, akik nem akarnak túl sok időt eltölteni a déli ebéddel, de azért minőségi, friss alapanyagokból készült harapnivalót szeretnének látni a tányérjukon.
Az étterembe belépve a vevő bankkártyaszerű plasztiklapot kap – készpénzre csak távozás előtt lesz szükség –, erre írják fel a fogyasztást. A saláta és a tészta a látványkonyhában elkészül maximum három perc alatt, a pizzára legtöbb hét percet kell várni. Utóbbira már az asztalunknál, ahol egy kis ketyere villogva-csipogva figyelmeztet, hogy megsült az ebéd. Ha valaki csak kévézni, sütizni akar, azt is megteheti az emeleti lounge-ban, ahol hatalmas kandalló teszi barátságossá a téli délutánokat, estéket.

Méréseik szerint a vendégek egy átlagos étkezés alatt pontosan kétszer több időt töltenek náluk, mint a hamburgerre szakosodott konkurenciánál. Igaz, az árak is magasabbak, mint a szendvicseseknél, de lényegesen olcsóbbak annál, mint ha egy belvárosi étteremben költenénk el az ebédet.

Forrás: Magyar Nemzet